danspubliek
utrecht danst amsterdam summer intensive Solos at the Sea  mei 2012 beeld Jiska vd Berg internationaal danstheater
spagaat

Opinie:

Danswereld anno 2012 in lastige spagaat


Hoe blijf je vernieuwen en trek je meer publiek?

Van de redactie, 10 mei 2012

De danswereld bevindt zich anno 2012 in een lastige spagaat. Aan de ene kant verlangt men naar vernieuwing (en vreest men artistieke vervlakking), aan de andere kant wil men meer publiek (zonder extra subsidie). Hoe kom je zonder spierscheuren uit deze spagaat?

springdance

Springdance is voorbij. Na 34 jaren toonaangevende dans te laten zien is het doek gevallen. Bij de openingsvoorstelling The Rodin Project van choreograaf Russell Maliphant op 19 april 2012 was de zaal goed bezet. Het bleek echter dat het publiek voor een groot deel bestond uit dansprofessionals of genodigden. Een grote voorstelling van Batsheva Dance Company op een zaterdagavond was half uitverkocht. Als afscheid van een belangrijk festival had de slotmanifestatie Symphony X van Tino Sehgal ook een relatief lage opkomst. In kleine zalen was er daarentegen 'veel' publiek. Was dit omdat een kleine zaal snel gevuld lijkt, is er meer interesse voor kleinere alternatieve producties, of waren de kaartjes gewoon goedkoper?

koert stuyf ellen edinoff

In de Rabozaal van de Stadsschouwburg Amsterdam vond op 29 april 2012 onder leiding van Philip Glass een avond plaats met muziek en dans. Met Intaglio maakte Koert Stuyf met Ellen Edinoff een comeback na zo'n 40 jaar afwezigheid. Als grondlegger van vernieuwing in de dans een fenomeen op zich. Het nieuwe werk was niet per se vernieuwend maar wel een waardevolle herontdekking van het verleden.

SYTYCD Groepsfoto

Elk dansgezelschap vraagt zich af hoe het grote publiek te bereiken en kijkt met scheve ogen naar programma's als So You Think You Can Dance of The Ultimate Dance Battle, allebei goed voor zo'n 1 miljoen kijkers in Nederland en BelgiŽ. Ga met de programmamakers praten en je leert hoe zij dezelfde vragen kennen als de serieuze danswereld. 'Puur dans bieden is niet genoeg, het gaat het publiek om het tot stand komen ervan', aldus een van de producenten.

'Puur dans bieden is niet genoeg, het gaat het publiek om het tot stand komen ervan'

Is het mogelijk meer publiek te trekken en vernieuwend te zijn? Natuurlijk. Vernieuwing moet alleen wel goed gedefinieerd worden. Het mag niet zo zijn dat vernieuwing krampachtig wordt: 'als het maar nooit eerder gedaan is!' Aan de hand van de drie dansevenementen hierboven kun je (zonder een totaaloplossing aan te dragen) het volgende stellen:

a) vernieuwing kan succesvol zijn in kleine zalen en daar meer publiek trekken;

b) vernieuwing kan een nuttige herontwikkeling van dans in het verleden zijn en meer oud/nieuw publiek trekken;

c) vernieuwing hoeft niet per se tegendraads te zijn en kan mainstream: zonder dat artisticiteit het raam uit wordt gegooid.

Je kunt als maker of programmeur een duidelijke visie hebben op wat het publiek mooi moet vinden of artistiek verantwoord. Als er niemand op afkomt draai je in deze tijd je eigen nek om. Het is daarentegen mogelijk te vernieuwen en (meer) publiek te trekken. Een spagaat is pijnlijk in het begin, eenmaal goed geoefend is het je grootste kunstje!




Voor artikelen over Springdance kijk op festivaldagkrant de Dodo

Reageren op Opinie? Stuur een e-mail naar: redactie@danspubliek.nl

Volgende keer: een compilatie van reacties ingestuurd op de Danspublieksprijs als graadmeter van dans anno 2012


© Dance Proz Media 2012 - gebruiksvoorwaarden - info - adverteren - colofon